HYRESGÄSTINFORMATION

 

Här finns blandad information för alla som hyr eller vill hyra en lägenhet av oss. Vi uppskattar att du vänder dig till oss för att berätta när något behöver rättas till, förbättras eller lagas. 

Hur gör jag för att framföra en serviceanmälan?
Längst upp på hemsidan finns en flik som heter serviceanmälan. Klicka där och fyll därefter i formuläret så hoppas vi att vi snart ska kunna hjälpa dig.

Vad gör jag om jag inte har möjlighet att fylla i formuläret?
Ring oss gärna via växeln 036-440 02 00 och tryck därefter på 2 för att prata med Marcus eller 3 för att komma till Lars.

Vad gör jag om jag behöver göra ett brådskande serviceanmälan utanför kontorstid?
Du når oss alltid via vår jourtelefon genom att ringa växeln och därefter trycker 4.

När är kontorstid?
Vardagar mellan kl. 8.00-17.00

Hur kommer jag i kontakt med er för information, dialog eller andra typer av ärenden?
Under fliken kontakt finner du våra kontaktuppgifter, tveka inte att höra av dig!

Jag är i behov av en bostad, hur går jag tillväga för att hyra av er?
Vi hyr ut alla våra bostäder via bostadsregistret. För att kunna söka lägenhet hos oss behöver du ha en profil registrerad hos Bostadsregistret. Efter att du registrerat dig kan du göra en intresseanmälan på lediga lägenheter. Om du blir aktuell för visning så kommer vi att kontakta dig. Klicka på knappen längst upp till höger här på hemsidan så hittar du mer information om vilka bostäder som är lediga. 

Jag ska flytta, hur säger jag upp min lägenhet?
En uppsägning ska alltid göras skriftligen på ett av tre följande sätt:

1. Skriv ut och fyll i uppsägningsblanketten
2. Skicka kontraktet där du signerat ”Överenskommelse om avflyttning”
3. Skriva ett brev med dina uppgifter och uppsägningsdatum, signera.

Uppsägningen skickar du till Hakarps Fastighets AB, Kanalgatan 20, 553 22 Jönköping alternativt överlämnar skriftlig handling till Rosalie eller Lars på kontoret. Observera att uppsägningen inte kan mailas. Dubbelkolla även så att du skrivit dina kontaktuppgifter rätt så att vi kan kontakta dig för att bekräfta att vi erhållit uppsägningen.

Hur långt i förväg behöver en uppsägning göras?
Din uppsägning ska vara oss tillhanda senast den sista kalenderdagen på månaden, 3 månader före avtalets slut. Glöm inte att notera om uppsägningen även gäller kontrakt på ev. bilplats eller förråd.

Vad händer efter att jag har sagt upp mitt kontrakt?
Efter uppsägning önskar vi att du visar lägenheten för de intressenter som vi erbjuder visning, endast ett fåtal. Vi förmedlar kontaktinformation mellan dig och de som är intresserade av att flytta in i bostaden så att ni kan komma överens om en tid som passar er. Har du inte möjlighet att visa lägenheten för intressenterna? Låt oss veta så löser vi det. 

 

Hur går ett överlämnande till? 
Om inget annat har överenskommits ska du lämna lägenheten senast kl. 12 på avflyttningsdagen. Om det är en lördag, söndag eller helgdag sker utflyttning första vardagen därefter.

Före avflyttning ska besiktning av lägenheten utföras. Vi kommer kontakta både dig och den som ska flytta in för att boka en tid. Lägenhetens skick kommer jämföras med tidigare protokoll. Eventuella skador som kan ha uppstått under hyrestiden kommer debiteras dig som avflyttande hyresgäst. Städningen av lägenheten ska godkännas av den nya hyresgästen.

Om städningen eller annat ej är korrekt eller godkänt utfört kommer vi att behöva genomföra en ombesiktning. Vid ombesiktning debiteras du som avflyttande hyresgäst 500 kr. Kan omstädning eller annan åtgärd inte utföras av dig som avflyttande hyresgäst kommer du att debiteras kostnaden för att utföra arbetet som krävs för att få ett korrekt och godkänt besiktningsprotokoll.

Den checklista för flyttstädning som bifogats med uppsägningsbekräftelsen ska vara genomförd och kontrolleras vid besiktning. Nycklar återlämnas vid besiktning. För borttappade nycklar debiteras du som avflyttande hyresgäst för ev. ny cylinder samt nycklar.

Glöm inte att skicka en uppsägning på hushållselen till hyrestidens utgång till din elleverantör. Lika så hemförsäkring och adressändring. 

Jag ska flytta in i en lägenhet, hur går en inflyttning till?
Du kommer bli kontaktad av någon av oss för att få en tid då vi kan mötas i lägenheten. På plats överlämnas nycklar och ev. allmänna utrymmen och förråd visas.

Du har rätt att tillträda bostaden klockan 12.00 inflyttningsdagen, vanligtvis den första dagen i månaden. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag kl. 12.00.

Hushållsel ingår vanligtvis inte i hyran (om inte kontraktet säger annat). Anmäl inflyttning i god tid. Du kan kontakta din elleverantör för mer information.

Glöm inte att anmäla din flytt till ditt försäkringsbolag. Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi dig att införskaffa det. Hemförsäkringen hjälper till vid oförutsedda händelser och skador som inbrott, brand, eller vattenskador. Har du ingen försäkring kan du personligen bli skyldig att ersätta de kostnader som uppstått i din lägenhet.

Hur gör jag för att betala via autogiro?
Vill du att hyran dras via autogiro fyller du i vår blankett, och skickar den till oss. Blanketten får du vid kontraktsskrivningen.

På förfallodagen dras beloppet direkt från ditt konto. Du behöver se till att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot dagen innan förfallodagen. Om det saknas pengar helt eller delvis på ditt konto dras inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt. 

När ska hyran vara betald?
Sista vardagen i månaden. Hyran betalas alltid en månad i förskott. Hyresavin hittar du i din mailkorg. 

Hur är det att bo i ett flerbostadshus? 
För att alla som bor i en fastighet ska trivas måste du och dina grannar visa hänsyn till varandra. Tänk på att dina grannar troligen hör dig lika väl som du hör dem. Blir du störd så ta i första hand kontakt med din störande granne direkt. Om störningen fortsätter kan du ringa växeln på telefonnr 036-440 02 00 för ev. åtgärd. Vid störningsärende utanför kontorstid ring Securitas journummer

Vad händer om jag orsakat en störning som genererat en utryckning?
Vid störning som orsakar utryckning debiterar vi kostnaden för detta. Ni kommer då få en faktura på den faktiska kostnaden för utryckningen. 

Blir du störd så ta i första hand kontakt med din störande granne direkt. Om störningen fortsätter kan du kontakta kontoret för ev. åtgärd.

Får jag röka?
Våra fastigheter är rökfria, det är inte tillåtet att röka i trappuppgångar och övriga allmänna utrymmen. Har du rökt i lägenheten kan det innebära att vi debiterar dig för att åtgärda lukt och annan åverkan som är förenad med rökningen. Tänk även på att visa respekt för dina grannar om du röker på balkong eller uteplats då det kan ryka in hos dem. För allas trevnad, släng inte dina fimpar på marken.

Får jag grilla?
Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol- och gasolgrillar. Du får använda elgrill men visa hänsyn till dina grannar.

För jag ställa upp en pool?
Tyvärr inte, vi tillåter inte uppställning av pooler på grund av säkerhetsskäl och resursanvändning.

Vart ska jag ställa min cykel/barnvagn?
Alla dina privata saker ska förvaras i din lägenhet, ditt förråd eller i angivna gemensamma förrådsutrymmen. I händelse av olycka, brand eller liknande är det inte tillåtet att förvara privata saker så som cyklar eller barnvagnar i trapphuset. 

Hur fungerar det att ha gemensam tvättstuga?
För att det ska fungera i tvättstugan är det nödvändigt att du respekterar tvättiderna. Du får enbart lov att använda tvättstugan när du har bokat den. Det är aldrig tillåtet att tvätta på annans tvättid. Det är också din skyldighet att städa av maskinerna, tvättstugan och tömma ev. filter efter varje användning. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill finna den i.

Vad har jag för ansvar för lägenheten?
Från den dag du flyttar in till den dag du flyttar ut har du ansvar för din lägenhet. Normalt slitage av exempelvis ålder kan åtgärdas av oss. Skicka in en serviceanmälan så kommer vi att utvärdera ärendet.

Du som hyresgäst ansvarar själv för byte av förbrukningsvaror så som tex. glödlampor, ljusrör, glimtändare, fläktfilter eller filter till frånluftsvärmepump.

Vi besiktigar din lägenhet vid uppsägning. Du som har varit hyresgäst får åtgärda onormalt slitage eller betala kostnaden för återställande. Detta gäller även om du rökt i lägenheten.

 

Får jag renovera och fixa själv själv i lägenheten?
Kontakta alltid oss för att ta reda på vad som gäller innan du börjar renovera eller fixa själv. Allt som du gör i din lägenhet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt, i annat fall kan du bli återställningsskyldig den dag du flyttar ut.

Vem tillhandahåller brandvarnare?
Vi tillhandahåller brandvarnare åt dig. Du har ansvaret för att regelbundet kontrollera att den fungerar. Glöm inte att funktionstesta och byta batteri regelbundet.

Jag har persienner, vem ansvarar för dem?
Vi som hyresvärd har inget underhållsansvar för persienner. Vill du få dem borttagna kan vi såklart hjälpa dig med det.

Vad innebär att jag ska vårda min lägenhet?
Frosta av kyl och frys regelbundet. Rengör spis, ugn och köksfläkt samt ev. filter. Rengör golvbrunnar så det inte blir stopp i avlopp och dålig lukt samt rensa vattenlås under tvättställ. Glöm inte att dammsuga bakom vitvarorna emellanåt. Släng dina sopor och ev. återvinning på anvisad plats. Tänk på att hålla rent och snyggt i din lägenhet och de allmänna ytorna för din och dina grannars trevnad.